Talentum Eventsin CRM 2012 -tapahtuma järjestettiin tänään Helsingissä, ja paikalla oli kaikkiaan reilut sata osallistujaa. Puheenvuoroja oli päivän aikana kahdeksan, joista puolet case-esityksiä.
Tässä joitain poimintoja eniten yleisöä esityksissä ja tauoilla puhuttaneista asioista:
Sosiaalinen CRM ja sen mahdollisuudet sekä toiveet ovat monessa organisaatiossa aktiivisen pohdinnan alla. Näkökulmista markkinointi (ts. viestintä sosiaalisen median kautta) ja asiakaskuuntelu (sosiaalisessa mediassa käytävien keskusteluiden analysointi ja ymmärtäminen) olivat erityisesti esillä.
Tietosuojaan liittyvät kysymykset herättivät paljon keskustelua, ja sen yhteydessä kävi surullisen hyvin ilmi, miten retuperällä tietosuojasäädöksiin liittyvä osaaminen on. Kommenteissa mm. esitettiin, että sosiaalisen median kautta saatavissa olevia tietoja, eli some-kommenttia ja sen lähettäneen henkilön tietoja, saisi käyttää vapaasti, sillä kyse on julkisesta ja kaikille näkyvästä tiedosta. Näin ei kuitenkaan henkilötietolain kannalta ole. Mikäli käsitellään luonnolliseen henkilöön liittyviä tietoja, on henkilötietolakia sovellettava.
Esittipä myös joku, että B2B-bisneksessä päättäjiin liittyvä tieto ei olisi henkilötietolain alaista. Tämäkin luulo on myytti, josta olen kirjoittanut aiemmin.
Caseista esillä olivat mm. VR:n kanta-asiakasohjelman syntytarina ja kaksi erilaista käyttöönottoprojektia. Kaikissa korostuivat perusasioiden merkitys onnistuneelle käyttöönotolle: yksinkertaista, karsi ja sitouta. Paljon puhuttiin myös esimerkillä johtamisesta ja johtamisesta yleisesti. Vaikka uudet trendit – kuten vaikka sosiaalinen CRM ja asiakaskokemus – keräävätkin innostusta, vaaditaan projektien onnistuneessa maaliinsaattamisessa paljon panostusta perusteisiin. Tietyissä asioissa ei selvästikään voi fuskata.
Omasta puolestani iso kiitos kaikille puhujille ja osallistujille aktiivisesta panoksesta! Lämmin kiitos myös Talentumille jälleen kerran erinomaisesti hoidetuista järjestelyistä ja toimivasta tekniikasta. Erikoiskiitoksen ansaitsee päivän puheenjohtaja Sissi Silván Finprosta, joka hoiti puheenjohtajan tehtävänsä energisesti ja täsmällisesti. Ei ihan joka päivä saa olla mukana seminaarissa, joka kulkee aikataulussaan kuin saksalainen lentokone.
Päivitysilmoitus: Talentumin CRM 2013 -tapahtuma lähestyy | Muutoksen tuska