Kirja: CRM ja muutoksen tuska

CRM ja muutoksen tuskaCRM ja muutoksen tuska – Asiakkuudet haltuun on kirjoittamani CRM-käyttöönottoja käsittelevä kirja, ja alan ensimmäinen suomenkielinen perusteos. Sen on kustantanut Talentum Media Oy.

Kirjan takakannen esittelytekstissä todetaan:

Jos asiakaslähtöisyys olisikin enemmän kuin pelkkä mantra?

Monet yritykset investoivat asiakaslähtöisyyden nimissä CRM-järjestelmiin. Käyttöönoton jälkeen kuitenkin usein huomataan, että panostuksista huolimatta hyödyt jäävät kauas asetetuista tavoitteista.

CRM-järjestelmän käyttöönotossa yhdistyvät liiketoimintaprosesseihin kytkeytyvät muutokset ja uusien työvälineiden käyttöönotto. Tällaisten muutosten onnistunut vieminen organisaation tekemisen kulttuuriin vaatii paljon.

Liiketoiminnan osalta on varmistettava selkeät tavoitteet ja tietotekniikan puolelta tarvitaan toimivat välineet ja tiedonhallinnalliset ratkaisut. Lisäksi tarvitaan ylimmästä johdosta lähtevä ja koko organisaatiota yhdistävä voimakas sitoutuminen muutosten vastaanottamiseen ja läpivientiin. CRM:n onnistuneella käyttöönotolla parannetaan yrityksen valmiuksia toimia jatkuvasti muuttuvalla liiketoimintakentällä ja tehdä parempaa bisnestä – sekä yrityksen että asiakkaan kannalta.

Tässä kirjassa kerrotaan teoriaan ja kokemukseen pohjautuen, miten onnistunut CRM-projekti viedään sen alkumetreistä ensimmäisen käyttöönottovuoden loppuun saakka.

Tommi Oksanen on THO Consulting Oy:n toimitusjohtaja ja itsenäinen CRM-käyttöönottokonsultti, jolla on kokemusta sadoista CRM-hankkeista. Hän on toiminut niissä niin asiakkaan kuin toimittajankin roolissa ja kouluttanut yli tuhat CRM-järjestelmien käyttäjää.

Kirjan molemmat alkusanat ja sisällysluettelo ovat saatavilla Talentum Shopin verkkosivuilla.

Kirjaa voi ostaa Talentum Shopista ja hyvin varustetuista kirjakaupoista. Se on myös saatavilla e-kirjana Akateemisesta kirjakaupasta, NetAnttilasta ja Elisa Kirjasta.

Kommentteja kirjasta

”CRM on monessa yrityksessä mielletty suureksi haasteeksi. Se on monelle jotain suurta ja mahdotonta hallita. Tommi Oksasen CRM-kirja tarttuu tähän haasteeseen pragmaattisella otteella, josta huokuu ammattilaisen aito kiinnostus ongelmien ratkaisuun iänikuisen sanahelinän sijaan. Erityisen ansiokas on luvun 12 rolloutin – tai kotoisammin CRM:n käyttöönottovaiheen – kuvaaminen.”
– Professori Jari Salo, Aalto-yliopisto

”Myyntijärjestelmän toteuttaminen vaatii osaavaa johtajuutta, ja tässä kirjassa kirjoittaja – itsekin CRM:n käyttöönoton konsultti – tuo esille konkreettisia ongelmia ja käytännöllisiä ratkaisumalleja problematiikalle. Sopivaa luettavaa toimitusjohtajille, myyntijohtajille ja ICT-vastaaville!” 
Mats Kockberg, Oy Interpersona Ab

Kommentoi