Markkinointijohtajan (uusi) paras ystävä? Tietohallintojohtaja tietenkin!

Gartner Customer 360 -- TeradataEdellisviikon Gartner Customer 360 -ajatus- ja aineistokoppaa tyhjentäessäni törmäsin useamman kerran mainintaan markkinointijohtajan (Chief Marketing Officer, CMO) ja tietohallintojohtajan (Chief Information Officer, CIO) toimivan yhteistyön merkityksestä liiketoiminnalle. Aiheesta kirjoittaa myös huhtikuun Direct Marketing News otsikolla The New Power Couple ja jatkaa: The darlings in business today are the CMO and CIO. Only when they partner well will marketing insight truly come to light.

DMNews on asian ytimessä. Markkinoinnissa tarvitaan ja tuotetaan tänä päivänä niin merkittäviä tietomääriä, ettei niiden käsittely ole mahdollista ilman moderneja tietojärjestelmiä. Analytiikka- ja raportointiratkaisujen tarve on kovassa nousussa kaikissa nyrkkipajaa suuremmissa organisaatioissa. Asiakkaita on ymmärrettävä, jotta heille voidaan markkinoida ja jotta heitä voidaan palvella. Tämä kaikki onnistuu vain, jos johtajien agendat ja persoonat on synkronoitu, ja he aidosti puhaltavat yhteen hiileen.

Nykyisessä asiakaskunnassani CMO:t ja CIO:t tuntuvat työskentelevän hyvin yhteen, mutta aiemmasta elämästäni muistan koko joukon tilanteita, joissa näiden roolien tarpeet, tavoitteet ja kemiat olivat vähintään 90 asteen kulmassa. Sormet ja varpaat eivät riitä niiden kertojen laskemiseen, jossa toinen osapuoli on kironnut toisen alimpaan helvettiin joko ylettömän hitauden tai liiallisen propellipäisyyden vuoksi. Rohkenen arvella, että parantuneesta yhteistyöstä huolimatta CIO–CMO-suhteissa on yhä kehitettävää.

Markkinointijohtaja: nyt on siis hyvä hetki viedä tietohallintojohtaja kahdenkeskiselle lounaalle ja synkronoida tulevaisuuden visiot ja tavoitteet! Tietohallintojohtaja: ole ketterä ja kutsu markkinointijohtaja lounaalle ennen kuin hän ehtii itse asiaa ehdottaa!

Jos yhteinen lounastuokio pelottaa, lupaan tulla mukaan esiliina-kätilö-keskusteluvirittäjäksi ja tarjota meille kolmelle hyvän lounaan. Lupaus on voimassa kolmelle ensimmäiseksi ilmoittautuvalle CMO–CIO-parille.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: