Minulta kysytään usein, mikä CRM-kirja kannattaisi lukea. Seuraavassa on listattu neljä yleisintä suositustani ja linkit mahdollisiin myyntikanaviin.
1. Oksanen, Tommi. 2010. CRM ja muutoksen tuska – asiakkuudet haltuun. Talentum, Helsinki.
Myönnetään – olen jäävi tämän osalta, onhan kyseessä oma kirjani. Silti suosittelen, sillä kyseessä on ensimmäinen suomenkielinen perusteos CRM-käyttöönotoista.
Kirjassa kerrotaan teoriaan ja kokemukseen pohjautuen, miten onnistunut CRM-projekti viedään sen alkumetreistä ensimmäisen käyttöönottovuoden loppuun saakka. Kirja soveltuu niin uutta CRM-ratkaisua hankkivalle kuin nykyistä kehittävällekin.
Buttlen kirja on hyvä englanninkielinen perusteos, jossa käsitellään CRM:ää ideologiana, strategiana ja teknologiana. Kirjassa on 500 sivua, joten kyse on aikamoisesta tiiliskivestä. Silti lukemisen arvoinen.
Itse pidän Buttlen teoksesta siksi, että jos vain sattuu tarvitsemaan hyvän määritelmän, kaavion tai vastaavan, kirjan puoleen voi aina kääntyä.
Greenbergin teoksessa käsitellään edelleen kovin ajankohtaista aihetta, eli sosiaalista CRM:ää monipuolisesti ja esimerkkien valossa. Kirja on hauskalla kielellä väritetty perusteos SCRM:stä. Myös Greenberg on päätynyt tiiliskivilinjalle 660 sivun paketilla.
Greenberg on päivittänyt kirjaansa muutaman vuoden välein, joten uusi laitos saattaa olla jo tuloillaan.
Dyché käsittelee kirjassaan CRM:ää käyttöönoton näkökulmasta varsin käytännönläheisesti. Kirjassa on paljon taulukoita ja muita työvälineitä oman CRM-tilanteen ja projektin arvioimiseksi. Lisäksi jokaisen luvun lopussa on ”CRM Readiness Checklist for Success”, jonka avulla voi peilata lukemaansa tekstiä omaan tilanteeseen.
Dychén näkökulma on osin amerikkalaishenkinen, mutta sopivasti suodatettuna kirja toimii hyvin vielä vuosikymmen julkaisunsa jälkeen. Kirja on myös miellyttävän kompakti reilulla 300 sivullaan.
Lopuksi
Full disclosure: saan tekijänpalkkioita oman kirjani myynnistä ja Amazonin suosittelupalkkioita tämän sivun kautta tehdyistä ostoista.