Mikä CRM-kirja kannattaisi lukea?

Minulta kysytään usein, mikä CRM-kirja kannattaisi lukea.  Seuraavassa on listattu neljä yleisintä suositustani ja linkit mahdollisiin myyntikanaviin.

1. Oksanen, Tommi. 2010. CRM ja muutoksen tuska – asiakkuudet haltuun. Talentum, Helsinki.

Myönnetään – olen jäävi tämän osalta, onhan kyseessä oma kirjani. Silti suosittelen, sillä kyseessä on ensimmäinen suomenkielinen perusteos CRM-käyttöönotoista.

Kirjassa kerrotaan teoriaan ja kokemukseen pohjautuen, miten onnistunut CRM-projekti viedään sen alkumetreistä ensimmäisen käyttöönottovuoden loppuun saakka. Kirja soveltuu niin uutta CRM-ratkaisua hankkivalle kuin nykyistä kehittävällekin.

2. Buttle, Francis. 2009. Customer Relationship Management: Concepts and Technologies. Butterworth-Heinemann, Oxford, UK.

Buttlen kirja on hyvä englanninkielinen perusteos, jossa käsitellään CRM:ää ideologiana, strategiana ja teknologiana. Kirjassa on 500 sivua, joten kyse on aikamoisesta tiiliskivestä. Silti lukemisen arvoinen.

Itse pidän Buttlen teoksesta siksi, että jos vain sattuu tarvitsemaan hyvän määritelmän, kaavion tai vastaavan, kirjan puoleen voi aina kääntyä.

3. Greenberg, Paul. 2009. CRM at the Speed of Light, Fourth Edition: Social CRM Strategies, Tools, and Techniques for Engaging Your Customers. McGraw-Hill, New York, NY, USA.

Greenbergin teoksessa käsitellään edelleen kovin ajankohtaista aihetta, eli sosiaalista CRM:ää monipuolisesti ja esimerkkien valossa. Kirja on hauskalla kielellä väritetty perusteos SCRM:stä. Myös Greenberg on päätynyt tiiliskivilinjalle 660 sivun paketilla.

Greenberg on päivittänyt kirjaansa muutaman vuoden välein, joten uusi laitos saattaa olla jo tuloillaan.

4. Dyché, Jill. 2001. The CRM Handbook: A Business Guide to Customer Relationship Management. Addison-Wesley, New York, NY, USA.

Dyché käsittelee kirjassaan CRM:ää käyttöönoton näkökulmasta varsin käytännönläheisesti. Kirjassa on paljon taulukoita ja muita työvälineitä oman CRM-tilanteen ja projektin arvioimiseksi. Lisäksi jokaisen luvun lopussa on ”CRM Readiness Checklist for Success”, jonka avulla voi peilata lukemaansa tekstiä omaan tilanteeseen.

Dychén näkökulma on osin amerikkalaishenkinen, mutta sopivasti suodatettuna kirja toimii hyvin vielä vuosikymmen julkaisunsa jälkeen. Kirja on myös miellyttävän kompakti reilulla 300 sivullaan.

Lopuksi

Full disclosure: saan tekijänpalkkioita oman kirjani myynnistä ja Amazonin suosittelupalkkioita tämän sivun kautta tehdyistä ostoista.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: